آیا بایستی از ایجاد بخار آب در چراغ جلو خودرو ، نگرانی داشته باشم ؟
پاسخ سریع برای این سوال ، “خیر” میباشد.

بخار موجود در داخل چراغ های جلو خودرو ، طبیعی میباشد و این اتفاق به دلایل مختلفی روی میدهد .
اول اینکه ، منافذ در بالا و پایین چراغ جلو ضروری میباشد . چرا که این منافذ برای به تعدال رساندن اختلاف فشار ، ضروی میباشد و در غیر اینصورت کل مونتاژ شکسته و خراب خواهد شد.
لامپ های گرم در داخل چراغ های جلو ، فشار زیادی را ایجاد میکنند و اختلاف دما با افزایش سرعت و تماس مستقیم با جریان هوا ، افزایش پیدا میکند .
ایجاد بخار آب در چراغ جلو خودرو
وجود بخار در داخل چراغ های جلو به این معنی نیست ، که قطعه مورد نظر معیوب میباشد .
و درواقع وجود بخار و مه در داخل چراغ جلو ، دلیل موجهی برای تعویض کل مونتاژ نخواهد بود .

در اینجا لوله های دریچه معمولی وجود دارد که در اکثر چراغ های کامپوزیت یافت می شوند. اینها برای فرار گرما و فشار اضافی لازم میباشند.

علل ایجاد بخار آب و چگالش در چراغ خودرو

پس از گرم شدن خودرو ، فشار هوا از منافذ چراغ های جلو به بیرون هدایت میشود و هوای بیرون نیز وارد میشود و بنابراین این چراغ ها پس از چند ساعت رانندگی ، حاوی بخار خواهند بود . این شرایط با سرد شدن هوای بیرون و به خصوص در زمستان ، شدید تر میشود .
بخار موجود در چراغ های جلو ، میتواند به دلایل دیگری از جمله ، کارواش و شستن ماشین رخ دهد .
چگالش ( بخار آب ) حتی میتواند به هنگامی که چراغ های جلو روشن نیستند هم رخ دهد . به عنوان مثال ، زمانی که بعد از چند ساعت رانندگی ، خودرو خود را در کنار جاده پارک مینمایید ، گرمای باقیمانده موتور از منافذ چراغ جلو به بیرون هدایت میشود و میتواند منجر به ایجاد چگالش شود .
بیشتر چگالش موجود در چراغ های جلو ، بعد از حدود ۲۰ دقیقه رانندگی با نور پایین ، از بین میرود اما شاید قسمت های کوچکی از چراغ به زمان بیشتری نیاز داشته باشند .
مقدار طبیعی چگالش آب در داخل مونتاژ چراغ جلو به هیچ وجه بر عملکردهای نوری چراغ جلو تأثیر نمی گذارد و باعث خراب شدن قطعات و سیم ها نمی شود.
برای به حداقل رساندن چگالش و بخار آب ، اطمینان حاصل کنید که اهرم ها در پشت چراغ های جلو محکم میباشند و منفذ اضافی برای ورود هوا وجود نداشته باشد .

آیا راه حلی برای مشکل چگالش و لکه های ایجاد شده در خارج از لنزهای چراغ جلو ، وجود دارد ؟
در حالی که چگالش موقتی در لنزهای چراغ جلو مشکلی ندارد ، پلاک های ایجاد شده و تغییر رنگ تدریجی در قسمت بیرونی ، مشکل محسوب میشود .
بیشتر وسایل نقلیه ساخته شده طی چند دهه گذشته از پلاستیک پلی کربنات برای ساختن کاورهای لنز شفاف که در قسمت جلوی مونتاژهای چراغ جلو قرار دارد استفاده می کنند .
هر چند چراغ های جلو همواره تحت تاثیر آلاینده های محیطی ، اشعه فرابنفش ، باران اسیدی و… میباشند ، مشکل اصلی میتواند همان گرمای ایجاد شده توسط لامپ های چراغ جلو باشد .
نه تنها این اثرات ، ظاهر خودرو شما رو به یک خودرو قدیمی تبدیل میکنند ، منجر به عدم خروج نور کافی و در نتیجه عدم امنیت خواهند شد .
در صورتی که لکه هایی در چراغ های جلو شما ، ظاهر شده اند ، میتوانید آن ها را از بین برده و به حالت اول و براق برگردانید .
برای از بین بردن اکسیداسیون ، بایستی از پولیش شیشه چراغ خودرو و کاغذ سنباده استفاده نمایید .
البته هزینه این مواد در برخی موارد گران بوده ولی موثر میباشد .
بایستی بررسی کنید و ببینید که هزینه قطعه یدکی مقرون به صرفه تر میباشد یا هزینه ترمیم و براق نمودن .
بعد از تهیه تجهزات مورد نیاز برای از بین بردن اکسیداسیون ، کار چندان سختی پیش رو نخواهید داشت .

نحوه رفع کدری و لکه های شیشه چراغ جلو


  • ابتدا از نوار پوشاننده برای پوشاندن مناطقی که چراغ جلو را احاطه کرده اند استفاده کنید.در این روش ، رنگ بدنه خودرو در طی فرایند خراب نمی شود.

نوار کشی دور چراغ جلو

  • هر گونه کثیفی روی چراغ خودرو را پاک نمایید .

تمیز کردن شیشه چراغ جلو

  • با استفاده از کاغذ سنباده ریز ، اقدام به سنباده زنی نمایید تا پلاک برداشته شود .

سمباده زنی

  • بعد از سنباده زنی از پولیش شیشه استفاده نمایید تا هر گونه رسوب مانده را از بین ببرد .